Posted by: AINI | November 21, 2009

Aktiviti 6: Kekuatan Pengajaran

KEKUATAN PENGAJARAN SUBJEK BERDASARKAN PENGALAMAN/REFLEKSI

 Secara individu

Subjek Perdagangan:

Noraini

  1. Guru menerangkan sesuatu topik dengan memberikan banyak contoh seperti menunjukkan salinan asal dokumen-dokumen perniagaan dan memberikan beberapa jenis perniagaan yang sedia ada bagi jenis milikan perniagaan. 
  2. Guru memberikan nota sepenuhnya kepada pelajar.
  3. Guru memberikan banyak latihan di mana apabila habis sesuatu topik diajar contoh sistem barter, guru akan mengadakan kuiz kepada pelajar.

Liyana

  1. Guru memberikan kuliah subjek ini kepada pelajar beserta dengan contoh yang menarik.
  2. Guru memfokuskan topik-topik yang popular untuk persediaan pelajar menghadapi SPM.
  3. Guru memberikan pelajar latihan yang cukup bagi setiap topik yang telah diajar.

 Subjek Sains:

 Norliah

  1. Guru banyak mengaitkan sesuatu proses dalam subjek Sains dengan seharian agar pelajar lebih memahami. Sebagai contohnya adalah proses fotosintesis.
  2. Guru banyak menggunakan Alat Bantu Mengajar (ABM) untuk memudahkan murid memahami sesuatu topik. Contohnya penggunaan radas makmal.
  3. Guru biasanya mengajar teori dahulu kemudian mengajar praktikal supaya pelajar mudah faham.
  4. Guru banyak melakukan aktiviti luar kelas berbanding dalam kelas.

Kumpulan

  1. Penerangan guru terhadap sesuatu topik adalah jelas beserta contoh yang menarik.
  2. Guru memberikan latihan yang secukupnya selepas habis sesuatu topik.
  3. Penggunaan ABM membantu guru melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dengan lebih teratur.
  4. Eksperimen yang dilakukan oleh guru membantu pelajar memahami subjek Sains.
  5. Guru mengaitkan topik dalam pengajaran dengan kehidupan seharian.

 Pengalaman dari pasukan lain

 Subjek Perdagangan:

  1. Guru mempunyai intonasi suara yang mampu menarik perhatian pelajar.
  2. Guru memberikan pelajar maklumat asas serta tambahan yang cukup bagi memantapkan pengetahuan pelajar.

 Literature review

Subjek Perdagangan:

  1. Good (1983) dalam kajiannya mendapati bahawa guru-guru yang sentiasa bersemangat tinggi untuk mengajar terdiri daripada mereka yang selalu menggunakan pelbagai pendekatan yang relevan apabila mengajar di dalam bilik darjah.

Subjek Sains:

  1. Pelajar lebih aktif apabila guru menggunakan pendekatan berpusatkan pelajar dan pembelajaran secara koperatif.
  2. Pengajaran diluar kelas menarik minat pelajar dalam subjek Sains.
  3. Penggunaan power point dan gambar membantu meningkatkan kefahaman pelajar.
  4. Guru yang kreatif mampu meningkatkan minat pelajar.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: