Posted by: AINI | December 2, 2009

Aktiviti 10: Mengenalpasti Masalah Kajian Tindakan

Buku: TEACHERS INVESTIGATE THEIR WORK: An introduction to the methods of action research

Berdasarkan kepada Marion Dadds (1985), permulaan bagi setiap kajian :

  • Keprihatinan –  contohnya cuba untuk menjalankan sesuatu idea yang berpotensi, membangunkan kekuatan, atau mampu menerima sesuatu rutin dengan lebih berwaspada
  • Permasalahan – contohnya perlu meningkatkan situasi yg sukar, penyelesaian masalah, membuat sesuatu utk memeperbaiki kekurangan, ( dalam erti kata, kualiti bahan2 pengajaran)

Bagi mengenalpasti masalah kajian, penyelidik perlu mengetahui terlebih dahulu kepentingan sesuatu perkara itu. Biasanya, untuk mengenalpasti masalah, sumbangsaran perlu dilakukan dimana penyelidik  memikirkan pengalaman sebagai seorang guru samada ada atau tidak masalah-masalah yang dihadapi yang dirasakan perlu dikaji untuk merubahnya. Penyelidik juga perlu melihat samada ada atau tidak keadaan atau situasi yang menyebabkan kesukaran yang mana penyelidik mahu memperbaikinya.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: